[Laatu] Debianin asentimen ohjetta tarkistettavaksi using-di.po 3/7

Flammie Pirinen flammie at iki.fi
Mon Marras 2 00:10:44 EEST 2006

2006-09-30, Harri Vajaste sanoi, jotta:

> Jos RAID olisi tunnettu lyhenne jostain yleisesti tunnetusta
> alkuperäisnimestä,
> niin sijapääte noudattaisi alkuperäisnimen lausumisen päätettä
> erotettuna heittomerkillä, esim. RAID'ssa.

Missä tällainen sääntö on esitetty? Minusta puolilainausmerkkiä
käytetään taivutuksessa vain jos
1) vierasperäinen erisnimi päättyy kirjoitettaessa konsonanttiin ja
äännettäessä vokaaliin tai
2) vierasperäisen nimen taivutuksessa epäselvän päätteen ja vartalon
erottamiseen.

> Koska kyse ei ole
> tunnetusta nimestä eikä näin ollen alkuperäiskieltä tarvi ottaa
> huomioon, niin sana taipuu suomalaisen lausuntatavan mukaan eli esim.
> RAID:issa.

Kaksoispistettä käytetään suuraakkoslyhenteissä juuri silloin kun
lyhenne lausutaan joko kirjaimittain tai ns. avattuna. Molemmissa
lausuntatavoissa tämä lyhenne on etuvokaalinen, ja ensimmäisessä
lausuntatavassa i olisi vieläpä monikon tunnut!

> Hyväksyisin kuitenkin myös muodon RAID:ssa. Esimerkit inessiivissä.

Se on kyllä tavattoman yleinen näky, eihän sillä kuitenkaan ole mitään
tekemistä normienmukaisen kielen kanssa. Ehkäpä sen hyväksyminen siis
tiettyä rentoutta tavoittelevassa tekstissä voisi olla aiheellista,
vaikka itse ajattelen että norminmukainen kaksoispisteetön asu on jopa
ystävällisempi.

> Asiaan ei vaikuta viimeinen kirjain, vaan foneettinen lausuntatapa.

Yksi mahdollinen ja yleinen suuraakkoslyhteiden lausuntatapa on lukea
ne kirjain kirjaimelta.

> Tällaisia adjektiivisesti käytettäviä laatulyhenteitä ei tavuteta
> mitenkään, vaan niiden taivutusmuoto ilmenee seuraavan substantiivin
> sijapäätteestä. Esim. Ostin 100 Gt kovalevyn.

Siis mittalausekkeiden sijapäätteen _saa_ jättää pois sillä ehdolla jos
se näkyy seuraavasta lausekkeesta, tai jos numeraali on nominatiivissa
ja mittayksikkö partitiivissa, kuten yhtä suurempien numeraalien kanssa
on tapana.

Mittalausekkeen kaikki taivutukset ja jopa johtimet pitää merkitä
silloin kuin ne eivät käy ilmi. Toki parempi on välttää tällaisia,
sillä ne ovat hankalia lukea.

Kielitoimiston euron taivutussivuilta löytyi yksi esimerkki tällaisen
mittalausekkeen genetiivin merkinnästä: <http://www.kotus.fi/
kielitoimisto/usein_esitettyja_kysymyksia/eurosta.shtml>, kohdan
Euron lyhenteet taipuvat kaksoispisteen avulla ensimmäinen esimerkki
"47 €:n lahjakortti" on vissiinkin samanlainen kuin "100 Gt:n kovalevy".

--
Flammie, computer scientist-linguist B.Sc., Gentoo translator, and a
freak. <http://www.iki.fi/flammie/>